4 družstva, 20 jezdců a 20 rozjížděk, to je staronový systém české plochodrážní extraligy, který v sezoně 2015 znovu vchází v platnost. Systém, jehož návrat vyžadovala většinová část české plochodrážní veřejnosti, však může výrazně zamíchat kartami. Návrat celku PDK Grepl Mšeno do bojů o extraligový titul znamená zvýšení konkurence. Systém, ve kterém uvidíme 4 pětičlenné družiny, v jejichž středu je místo pro jednoho juniora a jednoho zahraničního jezdce, přičemž již nejde o souboje dvojic, může výrazně setřít rozdíly mezi favority a potencionálními outsidery v tuzemské nejvyšší klubové soutěži. Za redakci webu AMK ZP jsme vybrali 3 plochodrážní experty, kteří vzhledem ke své pozici v našem sportu musí zachovávat výraznou neutralitu, ti nám poskytli svůj názor na změnu systému extraligy a největší favority na zisk mistrovského titulu.

Pavel Kubeš – FIM rozhodčí

Co si myslíte o návratu 4 celků pro extraligu?

Myslím, že pro české prostředí, kde máme relativně málo jezdců, a kluby si nemohou dovolit několik zahraničních jezdců je dobré řešení. Navíc si myslím, že to bude zajímavější pro diváky, protože v posledních letech mnoho fanoušků nejezdilo na závody, kde nestartoval jejich klub. Rozmělňovala se tím divácká obec. Nyní však můžeme očekávat, že se fanoušci z celé republiky sejdou na jednom závodě.

Jak podle Vás dopadne letošní extraligový ročník? Kdo je největším favoritem a kde je jeho síla? Kde jsou naopak slabiny družstev, které letos neuspějí?

Osobně žádné favority nemám. Máme před sebou ohromně zajímavou sezonu a je to jenom dobře pro plochodrážní sport u nás.

Jak velkou roli budou hrát pozice pro juniory a zahraniční jezdce v letošním extraligovém ročníku?

Je skvělé, že junioři musí odjet jízdy, do kterých jsou nominováni. V jiných ligách, kde tomu tak není, je zájem juniorů pokračovat v tom sportu daleko menší. Naši domácí junioři tak můžou získávat ostruhy mezi dospělýma.  Co se zahraničních jezdců týče, je dobře, že je povolen jeden zahraniční jezdec a ne více, tak jako tomu bylo dříve. Finančně se tak klubům uleví a navíc si nemyslím, že by naše nejvyšší soutěž měla ztrácet na atraktivitě.

Martin Klindera – Redaktor webového portálu speedwaylive.eu

Co si myslíte o návratu 4 celků pro extraligu?

Myslím, že byl nevyhnutelný. Osobně mi systém závodu dvou týmů proti sobě vyhovoval, líbilo se mi, že je hodně závodů. Loni se ale tragicky nepovedl paragraf, podle kterého do play-off postoupily všechny týmy, a tak bylo v základní části některým týmům jedno, jestli vyhrají, nebo prohrají.

Jsem moc rád, že se vrací Grepl Mšeno, kolem klubu se pohybují hrozně fajn lidé a budou mít na soupisce pár zajímavých jmen.

Trochu mě mrzí, že se při rozhodování o systému všichni zaštiťovali tím, že se pojede systém SWC a pak bez mrknutí oka odhlasovali možnost náhradníka.

Za nepříliš šťastné považuji rozhodnutí o startovních číslech. Nejsme zvyklí na to, že všechny týmy mají čísla od 1 do 5. Bojím se, že to pro některé méně zkušené fanoušky a některé více zkušené hlasatele bude poměrně zásadní problém.

Zároveň doufám, že jediným stabilně zapůjčovaným jezdcem bude Ondřej Smetana a ostatní budou jezdit za svoje kmenové kluby. Nechtěl bych, aby někdo nastoupil za víc než dva kluby.

Jak podle Vás dopadne letošní extraligový ročník? Kdo je největším favoritem a kde je jeho síla? Kde jsou naopak slabiny družstev, které letos neuspějí?

Zatímco loni pro mě byly jednoznačným favoritem Pardubice a jejich finálový kolaps byl obrovským překvapením, tak letos zatím nevím, co čekat. Přechodem Václava Milíka mezi seniory přišla Zlatá přilba o zásadní výhodu a bude mít spoustu práce, aby ostatní jezdci ztrátu vykompenzovali.

Když bych si měl vybrat jednoho favorita, tak nakonec asi stejně zvolím Zlatou přilbu, ale i ona má slabiny, hlavně na pozici juniora nebo ve schopnosti rychle reagovat na vývoj závodu.

Jak velkou roli budou hrát pozice pro juniory a zahraniční jezdce v letošním extraligovém ročníku?

Pozice juniora byla hodně oslabena tím, že musí povinně jet jen třikrát. Nejvíce to bude vyhovovat Pardubicím, naopak Prahu a Slaný bude toto rozhodnutí mrzet.

Doba, kdy se kluby trumfovaly, kdo získá jakou zahraniční hvězdu, je pryč. K slušnému výsledku budou potřeba tři dobře jedoucí jezdci a cizinec sám stejně nic nezmůže. Být v kůži Prahy a Pardubic, asi bych za normálních okolností cizince vůbec nezval.

Jiří Zíta – Komentátor české televize

Co si myslíte o návratu 4 celků pro extraligu?

Podle mě je návrat k systému souboje čtyř družstev správný. Extraliga každým závodem bude mít ten správný náboj pro fankluby všech týmů. Věřím, že se mírně zvýší i návštěvnost, jelikož je dost fanoušků, kteří rádi jezdí na všechny stadiony a budou tudíž cestovat se „svým“ týmem po celé republice. O pořadí se s největší pravděpodobností bude bojovat do konce každého závodu. V neposlední řadě je dobré, že diváci uvidí více jízd než v souboji dvou týmů.

Jak podle Vás dopadne letošní extraligový ročník? Kdo je největším favoritem a kde je jeho síla? Kde jsou naopak slabiny družstev, které letos neuspějí?

Tipovat před prvním závodem je ošidné. Očekávám velkou vyrovnanost. Favorizovat se nedají pouze loňští finalisté, byť mají papírově trochu navrch. Vyrovnanost kádru a síla juniorů je na straně Pražanů. Silného juniora v podobě Eduarda Krčmáře budou mít plošináři Slaného. Pardubice budou mít oporu ve Václavu Milíkovi. I cizinci Vaculík a Žagar v pardubických službách jsou extraligovými stálicemi. Tým Mšena bude i pro mě po extraligové pauze překvapením. Jakým? To ukáže čas.

Jak velkou roli budou hrát pozice pro juniory a zahraniční jezdce v letošním extraligovém ročníku?

V juniorské kategorii došlo „zestárnutím“ Václava Milíka k přeskupení sil. Nejlépe na tom budou s juniory slánští plošináři, silní budou i Pražané. Naopak Pardubice proti loňsku na této pozici ztratí. U cizinců je to jako věštění z křišťálové koule. Jedna věc jsou soupisky, druhou je reálné zapojení do závodu. U jejich nasazení bude hrát velkou roli šťastná ruka manažerů. Vzpomeňme na loňský rok, kdy některé zahraniční hvězdy v české extralize shořely. Každopádně bude víc příležitostí pro české jezdce a to je dle mého názoru dobře.

Česká extraliga očima plochodrážních expertů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *